Vetllada Literària (III)

Haydn m’ha acompanyat al llarg del camí. J’ai découché ce soir, tu sais… Es celebren els doscents anys d’aquest mestre, i les ràdios van plenes de sa música. Aquest matí escoltava al cotxe, embadalit, un recitatiu de no sé quina de les seves óperes. Deliciosa peça que conjuntava, pel seu caràcter aeri, amb la lluminositat del dia. Sábado sabadete, amb els instints satisfets i la complicitat colmada, el necessari descans assolit, amb el regust de la diversió d’ahir, a casa d’una amiga, veient Bienvenus chez les ch’tis, descollonant… i el dia per davant, anticipant la delícia de la guitarra diabólica d’en Django Reinhardt que escoltaré, de l’estoneta que passaré regant els arbrets de casa, del gaudi d’estar sol amb coses per fer, per escriure, per preparar…

Passo per la oficina de Correus i hi deixo un paquet. I m’assec a la terrassa del bar a prop de casa per fer uns minuts d’aperitiu. Trucaré a la destinataria:

–Montse –li dic–, hola, no, res, que volia dir-te que acabo de posar al correu el paquet que et vaig prometre. –Ah, val, d’acord. –¿Què tal tot? Què comenten les teves amigues de la trobada del dia 19? –Ah, bé, ja n’hi ha que s’apunten, va bé. Es pregunten si et despullaràs al final, si no será massa “rollo”… –Ah! Doncs no, eh? Que se n’oblidin del strip-tease –ric–, ja t’he dit que aniré directament des de l’aeroport. No crec pas que pugui arribar depilat com les teves amigues es mereixen.

La Montse riu. I jo també; estic encara rient quan la cambrera, una jove de pitrera deliciosament bovina, deixa a la taula el diari i la cervesa.

–No: ara en sèriu –se m’escapa l’accent de Ponent–, Montse: encarrega-t d’afluixar les expectatives, que si no s’ens en anirà tot en orris. Es tracta de fer una xerrada i prou. I ja mirarem que no sigui un “rollo”, ¿val?

–No et preocupis, és conya.

Faig un glop a la cervesa. La seva embriaguesa es barreja amb la claror del dia. Fullejo el diari, i m’interessa un article que hi trobo al suplement literari dedicat a dos grans de les Lletres, en Juan Benet i en Martín Santos. Després camino cap a casa tararejant velles cançons, aquella de U2 que parla d’un diumenge ensagonat, aquella altra que va de carrers que no porten nom, i m’encanto amb la veu terrossa d’en Santiago Auserón al jardí botànic:

Un día más me quedaré sentado aquí
en la penumbra de un jardín tan extraño
Cae la tarde y me olvidé otra vez
de tomar una determinación
Esperando un eclipse
me quedaré
Persiguiendo un enigma
al compás de las horas
Dibujando una elipse
me quedaré
entre el sol y mi corazón
Junto al estanque me atrapó la ilusión
escuchando el lenguaje de las plantas
Y he aprendido a esperar sin razón
Soy metálico en el Jardín Botánico
Con mi pensamiento sigo el movimiento
de los peces en el agua
Un día más me quedaré sentado aquí
en la penumbra de un jardín tan extraño
Cae la tarde y me olvidé otra vez
de tomar una determinación
Esperando un eclipse
me quedaré
Persiguiendo un enigma
al compás de las horas
Dibujando una elipse
me quedaré
entre el sol y mi corazón.

Una senyora, creuant-se amb mi, em pregunta si estic content. Li dic que sí, somric. –Abans sí que la gent cantava pels carrers, ara no és tant usual –em diu. I continuo.

Vull passar una estona regant els meus arbrets i apariant els testos, faré un dinar lleugeret, m’estiraré a fer la migdiada. I si puc, després de redactar els reports i notes de despeses de la meva visita a París del dijous, si puc i em ve de gust, m’escaparé a la platjeta de Sant Pol.

I demà excursió a la vora del mar a fer bird watching. Puc demanar més?

No. I segueixo cantant en veu baixa i competint amb el sol en lluminositat, dibujando una elipse / me quedaré / entre el sol y mi corazón.

Responder

