Foix

Per clares fonts i forests remoroses,
Per gais planells o en solitaris quers,
Lluny de la mar, camín, passos severs.
Ple de temors, amb les mans tremoloses.

Vull i no vull. Refús les amoroses
Sol·licituds, i acaç els homes fers
De llur voler, mestres de naus i acers,
–I caic vençut en faldes generoses!

Vull ésser sant i heroi, duc i senyor
Del meu país i la més vasta Espanya,
I les colors i els sons em fan llangor,

Em dolc i em plany, i m’anega dolor
Pels plers perduts, i la dansa m’afanya;
El minut venç: Oh com el cor enganya!

Prologant el seu llibre Sol, i de dol, el pastisser de Sarrià escriu un “Descàrrec”, on hi trobo això: “L’autor no intenta plaure; ni desplaure. Ni complaure’s. De què no fa, tampoc, expedient. Però il·lustra la seva afecció pel dolç romanç que li assigna una estirp terral i la permanència a la vasta comunitat que acull, en un mil·lenari, els seus, els provençals i els toscans.”

De la passió modernista d’en Foix (”… Càndid rampell: / M’exalta el nou i m’enamora el vell”) poc queda, sinó la curiositat de trobar les “fèrries tenalles” en un sonet rimant amb “l’asfalt sense falles” que segueix.

Retornar a Foix suposa beure de l’aigua antiga i primigènia dels primers poetes de la nostra nissaga catalana: provençals, i toscans. Trobadors del Midi francès, del Llenguadoc, de les corts comtals pirinenques. I el Dolce Stil Nuovo italià que va llucar amb Cavalcanti, amb Cecco Angioleri, i d’altres, fins que florí i fruità delerosament al Canzoniere d’en Petrarca. Destil·lats aquests poetes, aquestes llengües, surt un llengua espessa, de mots arcaics (vegeu “forest”, “gai”, “quer” en els dos primers versos citats a dalt) que Foix afaiçona ben singularment.

Aquest llibre Sol, i de dol va ser publicat l’any de 1947 amb un peu d’impremta enganyós que declarava 1936. Coses de la clandestinitat.

Jo em quedo amb els dos quartets inicials. Ja coneixeu la meva tirada al mont, als quers, a trescar per les fondalades, pujar els tucs de neu, baixar les obagues i pujar els cims, els munts de llicorella…

Responder

